15.12.10

Overgang til Kiwiprops™

Har anskaffet en Arcona 32 1985 mod. til 2009 sesongen. Her sitter det en orginal Volvo Penta 2002 med seildrev påført en Volvo 2-bladet foldepropell som visper avgårde der bak.

Ved havne manøvre skjer det ting hvis jeg bare drar på og har tålmodighet. Denne form for foldepropell er avhengig av høy rotasjons hastighet for å åpne seg effektivt, serlig i revers.  Marsjer avgårde i 5,7 kn ved 2500 omdr. Akseptabel støy og vibrasjon. En bitteliten tendens til STB dragning ved bakk. Dette er litt urovekkende i seg selv da en effektiv propell skal gi et kontant side spark. Dette er også et pluss ved havne manøvrering.

Under seil glir det unna hvis jeg setter spaken i revers og stopper propell rotasjon. Bladene vil da folde seg.

Greit nok, dette kan man leve med og til og med tro at slik skal det være.
I 2008 disponerte jeg en Hunter 36 som ble utstyrt med en Kiwiprops™. Jeg var så fornøyd og fasinert at jeg  måtte få dette ut til seilbåtfolket. Men noen skikkelig sammenligning hadde jeg jo ikke gjort, det satt en 2-bladet fast opprinnelig. Forskjellen var en roligere og stillere gange for motor og mindre motstand under seil.

Jeg monterer en Kiwiprops™ på Arconaen og formidler erfaringene i forbindelsen med det. Stay tuned.

Da kan jeg endelig komme med noen betraktninger etter å ha byttet til Kiwiprops™. Den gamle foldepropellen hang og slang under båten og ville ikke la seg demontere så lett. Kiwiprops™ festes på akslingen like lett som en fast propell.

Så var det å erfare hvordan ting artet seg med skuta i sitt rette element. Det jeg var mest spent på var hvordan hun oppførte seg for motor og ved havne manøvrering. Egenskapene under seil visste jeg var optimale.

Båten ble sjøsatt og jeg satte båten i gir for å manøvrere vekk fra bryggen. Trodde først at noe var gærnt. Det skjedde ikke noe da jeg satte den i gir og ga på litt. Det vil si, båten flyttet på seg men motoren unlot å jage opp i turtall. Grunnen til dette var at propellen jobbet optimalt helt fra første stund, som en fast propell. Slutt på hjulvisping. Ute i åpent farvann hadde vi en halv knop fortere med 100 omdr. mindre. Stille, rolig og uanstrengt.

Ved ankomst hjemmehavn og båtplass var det bare å sette motoren i revers uten ekstra pådrag. Det kokte rundt skuta. For motor oppfører den seg som en fast propell. Kontant og effektiv. For seil legger hvert av de tre bladene seg helt nøytralt i vannstrømmen, uavhengig av hverandre. Helt nøytralt i vannstrømmen uansett vinkel på aksling eller avdrift på båten. Optimalt!

Jeg vil våge å si at her får man mer enn hva andre betaler mye mer for.

Flere erfaringer vil komme over tid.

Ingen kommentarer: